¿Estudias o trabajas? W tej lekcji nauczymy się odmiany czasowników regularnych i nieregularnych zakończonych na -AR. Ponadto poznamy strukturę tworzenia zdań prostych.
¿ESTUDIAS O TRABAJAS? I GRUPA CZASOWNIKÓW REGULARNYCH ZAKOŃCZONYCH NA: –AR
Czasowniki regularne w języku hiszpańskim są podzielone na trzy grupy koniugacyjne:
♦ Pierwsza grupa: bezokolicznik zakończony na -AR
trabajar – pracować; estudiar – uczyć się/ studiować; preguntar – pytać; hablar – mówić
♦ Druga grupa: bezokolicznik zakończony na -ER
comer – jeść; beber – pić; perder – stracić; poner – położyć; nałożyć
♦ Trzecia grupa: bezokolicznik zakończony na -IR
decir – powiedzieć; vivir – żyć; ir – iść; dormir – spać; sentir – czuć
Więcej o czasownikach regularnych znajdziecie w poniższym wpisie ↓
Odmiana hiszpańskich czasowników regularnych w czasie teraźniejszym
Jako że jest to wprowadzenie w gramatykę języka hiszpańskiego dzisiaj omówimy sobie tylko czasowniki zakończone na – AR.
I GRUPA CZASOWNIKÓW REGULARNYCH ZAKOŃCZONYCH NA: -AR (ejemplo: PREGUNTAR)
liczba pojedyncza:
1 os. – O → yo pregunto (ja pytam)
2 os. – AS → tú preguntas (ty pytasz)
3 os. – A → él, ella, usted pregunta (on, ona, Pan, Pani pyta)
liczba mnoga:
1 os. – AMOS → nosotros,-as preguntamos (my pytamy)
2 os. – ÁIS → vosotros, -as preguntáis (wy pytacie)
3 os. – AN → ellos, ellas, ustedes preguntan ( oni, one, Państwo pytają)
PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA:
Ella habla mucho. Ona dużo mówi.
Cristina mancha todas sus camisetas. Cristina plami wszystkie swoje koszule.
Pablo desayuna a las seis de la mañana. Pablo je śniadanie o szóstej rano.
Nosotros bailamos mucho. My dużo tańczymy.
Tú trabajas demasiado. Ty za dużo pracujesz.
Vosotros trabajáis de lunes a viernes. Wy pracujecie od poniedziałku do piątku.
Ellos siempre regalan cosas bonitas. Oni zawsze rozdają ładne rzeczy.
Yo viajo todos los fines de semana. Ja podróżuję w każdy weekend.
Nerea nada todos los miércoles. Nerea pływa w każdą środę.
Iban toca la guitarra. Iban gra na gitarze.
Ella siempre nos saluda. Ona zawsze nas wita.
Y nosotros siempre la saludamos a ella. I my zawsze ją pozdrawiamy.
Tú hablas muy de prisa. Ty mówisz bardzo szybko.
Vosotros habláis muy bien alemán. Wy bardzo dobrze mówicie po niemiecku.
Nosotros no hablamos alemán tan bien como vosotros. My nie mówimy po niemiecku tak dobrze jak wy.
ZADANIE 1: ODMIEŃ CZASOWNIKI W NAWIASACH
NOSOTRAS NO (FUMAR) → NOSOTRAS NO FUMAMOS.
ELLOS (TRABAJAR) EN EL BANCO.
NOSOTROS (TRABAJAR) EN UNA OFICINA DE CORREOS.
TÚ (BAILAR) MUY BIEN.
PABLO (CANTAR) MUY MAL.
VOSOTROS (HABLAR) ALEMÁN.
NOSOTROS (HABLAR) INGLÉS.
CRISTINA (ESTUDIAR) PSICOLOGÍA.
ELLOS (PREGUNAR) MUCHO.
TÚ (ESCUCHAR) MUCHOS PODCASTS.
ELENA (COMPRAR) MUCHA ROPA.
USTEDES (ESTUDIAR) DEMASIADO.
TWORZENIE ZDAŃ – PRESENTE
O tworzeniu zdań prostych twierdzących, pytających i przeczących pisałam już wcześniej (link poniżej) ↓
Tworzenie zdań prostych twierdzących, pytających i przeczących
Ogólnie rzecz biorąc wygląda to tak:
VERBO + COMPLEMENTO DIRECTO (rzecz)
(Yo) Canto la canción.
(Nosotros) Escuchamos la radio.
(Ella) Mancha las camisetas.
VERBO + A + COMPLEMENTO DIRECTO (osoba) → ¿A quién? ¿A quiénes?
Cantamos la canción a mis padres.
Escuchamos a la profesora.
Preguntamos al profesor.
ZADANIE 2: ODPOWIEDZ NA PYTANIE
¿QUÉ ESTUDIA PABLO? INGLÉS → PABLO ESTUDIA INGLÉS.
¿QUÉ ESTUDIA PAULA? ECONOMÍA
¿QUÉ DESAYUNA IKER? UNA TOSTADA CON JAMÓN
¿QUÉ COMPRA MARISA? MUCHA ROPA
¿QUÉ ESTUDIÁIS VOSOTROS? FRANCÉS
¿QUÉ TOMAS TÚ? UNA CERVEZA
¿QUÉ ESCUCHAN ELLAS? UN PODCAST
¿QUÉ IDIOMAS HABLA PATXI? EUSKERA
¿DÓNDE TRABAJAN ELLOS? EN UNA FÁBRICA
¿DÓNDE TRABAJA XABI? EN UNA OFICINA
¿QUÉ CENA PATRI? UNA ENSALADA
¿CON QUIÉN TRABAJA UNAI? CON SU HERMANA
¿A QUIÉN PREGUNTAN LOS NIÑOS? AL PROFESOR
¿A QUIÉN ESPERA? A SU PAREJA
¿A QUIÉN CONTESTA EL PROFESOR? AL NIÑO
¿A QUIÉN AYUDA TU MADRE? A TU HERMANO
POZNAJ 45 PODSTAWOWYCH HISZPAŃSKICH CZASOWNIKÓW REGULARNYCH ZAKOŃCZONYCH NA: –AR
AYUDAR – pomagać
ARREGLAR – uporządkować, naprawiać
ANDAR – chodzić
BUSCAR – szukać
BAILAR – tańczyć
BAJAR – schodzić, wysiadać
CELEBRAR – obchodzić (uroczyście)
COMPRAR – kupować
CREAR – tworzyć
COCINAR – gotować
CENAR – jeść kolację
CANTAR – śpiewać
COMUNICAR – przekazywać
DESAYUNAR – jeść śniadanie
ENTREGAR – dostarczać, wręczać
ENTRAR – wchodzić
ESTRENAR – używać po raz pierwszy, wyświetlać premierę
ESCUCHAR – słuchać
ESTUDIAR – uczyć się, studiować
FIRMAR – podpisywać
GRABAR – nagrywać
GUSTAR – lubić, podobać się, smakować
GUARDAR – przechowywać
GANAR – wygrywać, zarabiać (trabajando)
HABLAR – mówić, rozmawiać
LLAMAR – dzwonić, wołać, nazywać
LIMPIAR – sprzątać, czyścić
MIRAR – patrzeć
MOJAR – moczyć, zwilżać
MANCHAR – plamić
NADAR – pływać
ORDENAR – porządkować, nakazywać
OBSERVAR – obserwować
PREPARAR – przygotowywać
PASEAR – spacerować, brać na spacer
PRACTICAR – wykonywać, praktykować, odbywać praktykę
REGALAR – darować (prezent)
SECAR – suszyć
SOLICITAR – składać prośbę, ubiegać się
SALUDAR – witać, przesyłać pozdrowienia
SACAR – wyjmować, wyciągać, robić (foto)
TOCAR – dotykać, grać (na instrumencie)
TRABAJAR – pracować
VISITAR – odwiedzać, zwiedzać
VIAJAR – podróżować, jechać
ZADANIE 3: 45 PODSTAWOWYCH HISZPAŃSKICH CZASOWNIKÓW REGULARNYCH ZAKOŃCZONYCH NA: -AR
W dolnym prawym rogu macie opcje do wyboru: WYBIERZ TRYB NAUKI
DOPASOWYWANIE
UCZ SIĘ
TEST
FISZKI
ĆWICZENIA PISOWNI
HISZPAŃSKIE CZASOWNIKI NIEREGULARNE ZAKOŃCZONE NA: –AR
O czasownikach nieregularnych również istnieje osobny wpis ↓
Hiszpańskie czasowniki nieregularne w czasie teraźniejszym
♦ Pierwszą grupą czasowników nieregularnych zakończonych na AR są czasowniki, które mają w słowie -E. W tym wypadku zamieniamy E na IE, na przykład:
PENSAR – MYŚLEĆ
yo pienso
tú piensas
él, ella, usted piensa
nosotros, nosotras pensamos
vosotros, vosotras pensáis
ellos, ellas, ustedes piensan
Jak pewnie zauważyliście E przechodzi w IE w 1, 2 i 3 osobie liczby pojedynczej, oraz w 3 osobie liczby mnogiej. Pierwsza i druga osoba liczby mnogiej odmienia się regularnie, tzn.: PENSAMOS, PENSÁIS.
INNE CZASOWNIKI NIEREGULARNE ZAKOŃCZONE NA – AR, KTÓRE MAJĄ W SŁOWIE E:
empezar – zaczynać
empiezo, empiezas, empieza/ empezamos, empezáis, empiezan
despertarse – budzić się
me despierto, te despiertas, se despierta/ nos despertamos, os despertáis, se despiertan
cerrar – zamykać
cierro, cierras, cierra/ cerramos, cerráis, cierran
comenzar – zaczynać
comienzo, comienzas, comienza/ comenzamos, comenzáis, comienzan
merendar – jeść podwieczorek
meriendo, meriendas, merienda/ merendamos, merendáis, meriendan
calentar – ogrzewać
caliento, calientas, calienta/ calentamos, calentáis, calientan
acertar – trafiać, zrobić coś odpowiednio
acierto, aciertas, acierta/ acertamos, acertáis, aciertan
fregar – zmywać
friego, friegas, friega/ fregamos, fregáis, friegan
recomendar – zalecać, radzić
recomiendo, recomiendas, recomienda/ recomendamos, recomendáis, recomiendan
negar – negować
niego, niegas, niega/ negamos, negáis, niegan
ZADANIE 4: ODMIEŃ CZASOWNIKI W NAWIASACH I ODPOWIEDZ NA PYTANIE
¿A qué hora (EMPEZAR) el curso? 9:00 → El curso empieza a las 9:00.
¿A qué hora (MERENDAR) Patxi? 18:00
¿En qué (PENSAR) tú? En mis vacaciones
¿Qué (CALENTAR) Ane? La comida
¿Cuándo (COMENZAR) el partido? 22:00
¿A quién (DESPERTAR) la madre? Su hija
¿Nosotros (FREGAR) los platos? No, ellos
¿A qué hora te (DESPERTAR)? 6:00
♦ Drugą grupą czasowników nieregularnych zakończonych na AR są czasowniki, które mają w słowie -O. W tym wypadku zamieniamy O na EU, na przykład:
ENCONTRAR – ODNALEŹĆ
yo encuentro
tú encuentras
él, ella, usted encuentra
nosotros, nosotras encontramos
vosotros, vosotras encontráis
ellos, ellas, ustedes encuentran
O przechodzi w UE w 1, 2 i 3 osobie liczby pojedynczej, oraz w 3 osobie liczby mnogiej. Pierwsza i druga osoba liczby mnogiej odmienia się regularnie, tzn.: ENCONTRAMOS, ENCONTRÁIS.
INNE CZASOWNIKI NIEREGULARNE ZAKOŃCZONE NA -AR, KTÓRE MAJĄ W SŁOWIE O:
volar – latać
vuelo, vuelas, vuela/ volamos, voláis, vuelan
sonar – brzmieć, dzwonić
sueno, suenas, suena/ sonamos, sonáis, suenan
costar – kosztować
3 os. liczb. poj. cuesta/ 3 os. liczb. mn. cuestan
recordar – pamiętać
recuerdo, recuerdas, recuerda/ recordamos, recordáis, recuerdan
soñar – śnić
sueño, sueñas, sueña/ soñamos, soñáis, sueñan
colgar – wieszać
cuelgo, cuelgas, cuelga/ colgamos, colgáis, cuelgan
mostrar – pokazywać
muestro, muestras, muestra/ mostramos, mostráis, muestran
contar – liczyć
cuento, cuentas, cuenta/ contamos, contáis, cuentan
demostrar – pokazywać, udowadniać
demuestro, demuestras, demuestra/ demostramos, demostráis, demuestran
ZADANIE 5: ODMIEŃ CZASOWNIKI W NAWIASACH
Yo lo (DEMOSTRAR). → Yo lo demuestro.
(SONAR) mi teléfono. →
El cuadro (MOSTRAR) demasiado. →
¿Cuánto (COSTAR) estos libros? →
Él (CONTAR) con ella. →
Nosotros (COLGAR) muchos cuadros en la pared. →
El niño (SOÑAR) con elefantes. →
Los pájaros (VOLAR) muy alto. →
♦ Inne nieregularne czasowniki zakończone na AR
JUGAR – GRAĆ
U → UE
yo juego
tú juegas
él, ella, usted juega
nosotros, nosotras jugamos
vosotros, vosotras jugáis
ellos, ellas, ustedes juegan
DAR – DAĆ
Nieregularna 1 os. liczby pojedynczej
yo doy
tú das
él, ella, usted da
nosotros, nosotras damos
vosotros, vosotras dais*
ellos, ellas, ustedes dan
*brak akcentu
ZADANIE 1: CANTAR – Verbos regulares – 1ª conjugación -ar
ZADANIE 2: HABLAR – Verbos regulares: 1ª conjugación -ar
ZADANIE 3: Ejercicios: verbos regulares -ar
ZADANIE 4: Verbos regulares -ar: escribe
ZADANIE 5: CONTAR – Verbos con alternancia o / ue
ZADANIE 6: JUGAR – Ejercicios – presente de indicativo
ZADANIE 7: JUGAR – Presente de indicativo – escribe
ZADANIE 9: Verbs ending in -AR
ZADANIE 10: El Presente: Verbos -AR
ZADANIE 12: El Presente – AR 2