Esta es mi nueva casa. W tym wpisie pierwsze podsumowanie z 50 lekcji (będą dwa). Tak, tak cały podstawowy kurs już się skończył 🙂 Była to przyjemna, aczkolwiek wyczerpująca przygoda zapewne tak samo dla mnie, jak i dla Was 😀 Nawet nie sądziłam, że tyle miesięcy to zajmie. Jednak praca zawodowa i hobby tego typu to mieszanka wyczerpująco-wybuchowa. Ale jestem zadowolona z efektu i mam nadzieję, że Wy też, bo właśnie dla Was ten kurs powstał. Zapraszam do podsumowania i pamiętajcie, że jestem otwarta na nowe propozycje i wyzwania żeby ułatwić i uprzyjemnić Wam naukę języka hiszpańskiego! ¡Hasta pronto!
Czas teraźniejszy „bać się”. Ja boję się. Czas przeszły niedokonany „rozdzielać”. Ja rozdzielałam. Czas przyszły złożony, dokonany „kochać”. Dzieciaczki!
ESTA ES MI NUEVA CASA. PODSUMOWANIE 1/2 Z 50 LEKCJI
RODZAJNIK: LA CASA, EL GATO, LA PARED, UN LIBRO, UNOS AMIGOS
W języku hiszpańskim występuje rodzajnik określony i nieokreślony. Dopasowuje się on do rodzaju żeńskiego i męskiego oraz liczby pojedynczej i mnogiej. W języku hiszpańskim nie ma rzeczowników rodzaju nijakiego.
Rodzajnik nieokreślony w liczbie mnogiej używamy wtedy, gdy chcemy wyrazić liczbę osób lub rzeczy w przybliżeniu. Unas i unos tłumaczymy jako około, mniej więcej, kilka lub kilku.
unos libros – kilka książek
unas amigas – kilka koleżanek
Pamiętajmy o tym, że rzeczowniki rodzaju żeńskiego, które zaczynają się akcentowanym – A lub – HA mają w liczbie pojedynczej rodzajnik męski – EL lub – UN, a w liczbie mnogiej już normalnie rodzajnik żeński – LAS, – UNAS. Bez tej modyfikacji rzeczowniki te sprawiałyby trudności w wymowie.
EL ALA – skrzydło LAS ALAS – skrzydła
EL HAYA – buk LAS HAYAS – buki
EL ÁGUILA – orzeł ale LAS ÁGUILAS – orły
EL AVE – ptak LAS AVES – ptaki
EL ALMA – dusza LAS ALMAS – dusze
EL AGUA – woda LAS AGUAS – wody
EL HABA – bób LAS HABAS -bób
Rodzajnik określony rodzaju męskiego łączy się z przyimkami a i de:
A + EL = AL Voy al cine (Voy a+el cine)
DE + EL = DEL Vengo del cine (Vengo de+el cine)
ĆWICZONKA Z RODZAJNIKÓW:
rodzajnik określony ↓
ZADANIE 5: Escribe los artículos: el / la
ZADANIE 6: Elige la forma correcta
ZADANIE 7: Elige la forma correcta 2
ZADANIE 8: Elige la forma correcta 3
ZADANIE 9: Ejercicios: el, la, los, las
ZADANIE 10: Busca los artículos determinados (znajdź rodzajniki określone)
ZADANIE 11: Escribe: el, la, los, las
ZADANIE 12: Ejercicios: el, la, los, las.
ZADANIE 13: Preposición 'a’ + artículo
ZADANIE 14: Preposición 'de’ + artículo
rodzajnik nieokreślony ↓
ZADANIE 1: Ejercicios: artículos un / una
ZADANIE 2: Ejercicios: artículos indefinidos
ZADANIE 3: Escribe los artículos: un / una
ZADANIE 4: Elige la forma correcta
ZADANIE 5: Elige la forma correcta 2
ZADANIE 6: Ejercicios: un / una / unos / unas
ZADANIE 7: Elige la forma correcta 3
ZADANIE 8: Escribe: un / una / unos / unas
ZADANIE 9: Escribe: un / una / unos / unas
ZADANIE 10: Ejercicios: un, una, unos, unas
ZADANIE 11: Ejercicios: un, una, unos, unas
ZADANIE 12: Un – una – unos – unas
rodzajnik określony VS nieokreślony ↓
ZADANIE 1: Ejercicio 1: el / la / un / una
ZADANIE 2: Ejercicio 2: el / la / un / una
ZADANIE 3: Determinados e indeterminados – 1
ZADANIE 4: Determinados e indeterminados – 2
ZADANIE 5: Busca todos los artículos.
ZADANIE 7: Masculin ou féminin ?
Uczniu, powiedz jedno zdanie. „Złodziej wszedł do domu, aby obrabować”. ¿Kto jest podmiotem? Nie wiem ponieważ był zakapturzony.
RZECZOWNIK: LA LUNA, EL SOL, LOS AMIGOS, LAS ESTRELLAS
Rzeczowniki w języku hiszpańskim są rodzaju męskiego lub żeńskiego, jak już wcześniej wspomnieliśmy rodzaj nijaki nie występuje.
Podstawowe zasady dotyczące rodzaju rzeczowników:
♦ Rzeczowniki zakończone na – O są zazwyczaj rodzaju męskiego: el perro (pies), el piso (mieszkanie), el amigo (przyjaciel).
♦ Rzeczowniki zakończone na – A są zazwyczaj rodzaju żeńskiego: la casa (dom), la maleta (walizka), la amiga (przyjaciółka).
♦ Rzeczowniki zakończone na – E lub na spółgłoskę mogą występować zarówno w rodzaju męskim, jak i żeńskim: el traje (garnitur), la leche (mleko), el viaje (podroż), la mujer (kobieta).
♦ Rzeczowniki zakończone na – DAD lub – ED są rodzaju żeńskiego: la verdad (prawda), la pared (ściana), la sed (pragnienie).
♦ Wyrazy zakończone na – CIÓN są rodzaju żeńskiego: la pasión (namiętność, pasja), la información (informacja), la lección (lekcja).
♦ Rzeczowniki określające osoby i zakończone na – ISTA mogą występować zarówno w rodzaju męskim, jak i żeńskim: el turista (turysta), la turista (turystka), el dentista (dentysta), la dentista (dentystka).
WYJĄTKI
la foto – zdjęcie
la radio – radio
la mano – ręka
la moto – motocykl
el día – dzień
el programa – program
el problema – problem
el poeta – poeta
Tworzenie formy rodzaju żeńskiego
Przy tworzeniu formy rodzaju żeńskiego od jej męskiego odpowiednika częste są końcówki a, esa, isa, ina, triz.
el médico (lekarz) – la médica* (lekarka)
el traductor (tłumacz) – la traductora (tłumaczka)
el obrero (pracownik) – la obrera (pracownica)
el panadero (piekarz) – la panadera (piekarz – kobieta)
el rey (król) – la reina (królowa)
el actor (aktor) – la actriz (aktorka)
*Istnieje i jest dosyć powszechna forma la médico.
Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników
Do wyrazów kończących się na samogłoskę dodajemy w liczbie mnogiej końcówkę – S, a do wyrazów kończących się na spółgłoskę dodajemy końcówkę – ES.
el perro – LOS PERROS
el ordenador – LOS ORDENADORES
la casa – LAS CASAS
el coche – LOS COCHES
la flor – LAS FLORES
la mujer – LAS MUJERES
ĆWICZONKA Z RZECZOWNIKÓW:
ZADANIE 1: Ejercicios: masculino y femenino
ZADANIE 2: Ejercicios: ¿un o una?
ZADANIE 3: Ejercicios: los animales
ZADANIE 4: Ejercicios: la comida 1
ZADANIE 5: Ejercicios: la comida 2
ZADANIE 6: Ejercicios: el género de los sustantivos
ZADANIE 7: Ejercicios: formación del género femenino.
ZADANIE 8: Ejercicios: el género en español.
ZADANIE 9: Formas irregulares del femenino.
ZADANIE 10: Ejercicios: identifica la forma masculina
ZADANIE 11: Ejercicios: identifica la forma femenina
ZADANIE 12: Ejercicios: el género en español.
ZADANIE 13: Ejercicios: elige la palabra correcta.
ZADANIE 14: Ejercicios: ¿masculino, femenino o común?
Pomóżcie złodziejowi!! Tak! Dlaczego go nie aresztuje? Przecinki, kobieto!!
PRZYMIOTNIK: GRANDE, PEQUEÑO, INTERESANTE, INTERNACIONAL
Przymiotnik w języku hiszpańskim zgadza się w liczbie i rodzaju z rzeczownikiem, który to opisuje.
He comprado una casa nueva. Kupiłem nowy dom.
Aquel gato es grande y negro. Tamten kot jest duży i czarny.
Aquellas gatas son pequeñas y blancas. Tamte kotki są małe i białe.
Están cayendo copos muy finos. Padają bardzo drobne płatki (śniegu).
Es un piso amplio y bonito. Jest to przestronne i piękne mieszkanie.
Ane es delgada y su hermano es gordo. Ane jest chuda, a jej brat gruby.
el chico simpático – la chica simpática
los chicos simpáticos – las chicas simpáticas
Jeśli przymiotnik w rodzaju męskim zakończony jest na – O, jego formę żeńską tworzymy, zamieniając końcówkę na – A. Liczbę mnogą tworzymy w ten sam sposób, jak liczbę mnogą rzeczowników.
Przymiotniki zakończone na – E lub spółgłoskę mają taką samą formę dla rodzaju męskiego i żeńskiego. Również liczbę mnogą tworzymy w ten sam sposób, jak liczbę mnogą rzeczowników.
un chico grande – una chica grande
unos chicos grandes – unas chicas grandes
W języku hiszpańskim przymiotnik stoi zazwyczaj po rzeczowniku:
Es una casa vieja. To jest stary dom.
Przed rzeczownikiem stawiamy MUCHO (dużo), POCO (mało) oraz przymiotniki wchodzące w skład zwrotów powitalnych, pożegnalnych oraz życzeń:
Tengo mucho trabajo. Mam dużo pracy.
Hoy tengo poco trabajo. Dzisiaj mam mało pracy.
¡Buenos días! Dzień dobry
¡Felices fiestas! Wesołych Świąt
Niektóre przymiotniki skracają się przed rzeczownikiem rodzaju męskiego w liczbie pojedynczej:
Es un buen vino. To (naprawdę) dobre wino. BUENOEs una gran sorpresa. To wielka niespodzianka. GRANDE
Es un mal estudiante. To (naprawdę) zły uczeń. MALO
STOPNIOWANE PRZYMIOTNIKÓW
Stopień równy:
TAN + PRZYMIOTNIK + COMO
Es tan alto como yo. Jest tak wysoki jak ja.
IGUAL + DE + PRZYMIOTNIK + QUE
Es igual de alto que yo. Jest tak samo wysoki jak ja.
Stopień wyższy/niższy :
MÁS/MENOS + PRZYMIOTNIK + QUE
Es más alto que yo. Jest wyższy ode mnie.
Es menos alto que yo. Jest niższy ode mnie.
bueno (dobry) → mejor (lepszy)
grande (duży) → más grande (większy)
grande (duży) → mayor (starszy)
malo (zły, niedobry) → peor (gorszy)
pequeño (mały) → más pequeño /menor (mniejszy / młodszy)
Stopień najwyższy:
EL/LA MÁS + PRZYMIOTNIK
Soy la más alta. Jestem najwyższa.
Es el más grande de todos. On jest największy ze wszystkich.
ĆWICZONKA Z PRZYMIOTNIKÓW:
ZADANIE 2: Ejercicios: adjetivos opuestos
ZADANIE 4: Ejercicios: adjetivos opuestos
ZADANIE 6: Ejercicios – palabras opuestas
ZADANIE 7: Ejercicios – palabras opuestas 2
ZADANIE 9: Ejercicios: opuestos
ZADANIE 12: Adjetivos: contrarios 1
ZADANIE 13: Adjetivos: contrarios 2
ZADANIE 14: Une cada adjetivo con su contrario
ZADANIE 15: Une cada adjetivo con su contrario
Ocalać mnie! Zje mnie! Ocalać mnie! Nie ruszymy się jeśli nie stworzysz poprawnie trybu rozkazującego! Niech powtórzy za mną: „sal-vad-me”!
PRZYSŁÓWEK: BIEN, MAL, SEGURAMENTE
Przysłówki odnoszą się do czasowników, przymiotników, innego przysłówka lub całego zdania, natomiast przymiotniki opisują tylko rzeczowniki.
W języku hiszpańskim przysłówki są nieodmienne.
Przysłówki zakończone na – MENTE to przysłówki sposobu. Tworzymy je od przymiotników dodając końcówkę – mente do żeńskiej formy przymiotnika:
lento (wolny) – lentamente (wolno)
terrible (straszny) – terriblemente (strasznie)
fácil (łatwy) – fácilmente (łatwo)
Podział przysłówków
Sposobu, czyli określają sposób wykonywania danej czynności: bien (dobrze), mal (źle), regular (regularnie), mejor (lepiej), peor (gorzej)
Czasu, przysłówki te wyrażają czas, w jakim odbywa się określone wydarzenie: antes (wcześniej), hoy en día (w dzisiejszych czasach), temprano (wcześnie), a menudo (często), tarde (późno), ayer (wczoraj)
Miejsca: aquí (tutaj), ahí (tu – dalej), allí (tam), również: arriba (na górze), abajo (na dole), adelante (naprzód), atrás (do tylu), delante (przed), detrás (za)
Ilości, przysłówki te są identyczne z zaimkami nieokreślonymi. Jako przysłówki są one nieodmienne. Algo (coś), mucho (dużo), menos (mniej), tan (tak), poco (mało), nada (nic), muy (bardzo)
Twierdzenia i przeczenia: sí (tak), no (nie), también (też), tampoco (też nie)
Wątpliwość: tal vez, quizá, a lo mejor, acaso = być może
ĆWICZONKA Z PRZYSŁÓWKÓW:
ZADANIE 2: Ejercicios: encima, dentro, debajo
ZADANIE 3: Test 1: ¿ dónde está el gato?
ZADANIE 4: ¿Dónde están las aves?
ZADANIE 6: Ejercicios: adverbios de lugar
ZADANIE 7: Ejercicios: ubicaciones – posiciones
ZADANIE 8: Señala el adverbio de lugar
ZADANIE 9: Adverbios de frecuencia
ZADANIE 10: Adverbios de frecuencia 2
ZADANIE 11: Elige el adverbio adecuado
ZADANIE 12: Ejercicios: escribe los adverbios
ZADANIE 13: Señala el adverbio de tiempo
ZADANIE 14: Señala el adverbio de modo
ZADANIE 15: Señala el adverbio de cantidad
ZADANIE 16: Afirmación, negación, duda
Jaki to będzie czas… „Jak będę duży to znajdę prace”? Czas przyszły niepewny!
LICZEBNIKI: UNO, DOS, TRES, PRIMERO, SEGUNDO
ZADANIE 2: 1- 10 Ejercicios: imagen – palabra
ZADANIE 3: 1-10 Ejercicios: audio e imágenes
ZADANIE 4: 1-10 Ejercicios: escucha y busca el número.
ZADANIE 6: 11-20 Ejercicios: imagen – palabra
ZADANIE 7: 11-20 Ejercicios: audio e imágenes
ZADANIE 8: 11-20 Ejercicios: escucha y busca el número.
ZADANIE 9: 11-20 Ejercicios: ordenar los números
ZADANIE 12: Ejercicios: ordenar 10 – 100
ZADANIE 13: Escribe las decenas
ZADANIE 14: Números 1-100 UNIR
ZADANIE 15: Ejercicios: escucha y une 1-100
ZADANIE 16: Ordinales: 1º – 10º
ZADANIE 17: Ordinales 1-10 imagen-palabra
ZADANIE 18: Ejercicios: los números ordinales
Niech się nie martwią, nawet jeśli jesteście liczbami pierwszymi (números primos, primo=kuzyn), wasze dzieci nie muszą być opóźnione.
GODZINY: LA UNA, LAS DOS, LAS CINCO MENOS CINCO
ZADANIE 1: Ejercicios: en punto, cuarto, media
ZADANIE 2: Ejercicios: en punto, cuarto, media 2
ZADANIE 3: Ejercicios: en punto, cuarto, media 3
ZADANIE 4: Las horas 1 – el reloj
ZADANIE 6: Reloj digital: audio
ZADANIE 7: Decir las horas en español.
ZADANIE 8: Las horas 2 – el reloj
Bezwstydniku! Mam nadzieje, że masz dobry powód żeby wrócić o 6 nad ranem! Tak moja miłości… śniadanie!!!
COLORES: ROJO, AZUL, VERDE, NEGRO
ZADANIE 2: Ejercicios: imagen – palabra
ZADANIE 3: Ejercicios: audio e imágenes
ZADANIE 5: Ejercicios: audio e imágenes
ZADANIE 6: Ejercicios de vocabulario – COLORES
ZADANIE 7: Ejercicios de vocabulario – COLORES 2
ZADANIE 9: Escribe las letras que faltan
ZADANIE 10: Ejercicios: escucha y escribe