Esta es mi nueva casa. W tym wpisie pierwsze podsumowanie z 50 lekcji (będą dwa). Tak, tak cały podstawowy kurs już się skończył 🙂 Była to przyjemna, aczkolwiek wyczerpująca przygoda zapewne tak samo dla mnie, jak i dla Was 😀 Nawet nie sądziłam, że tyle miesięcy to zajmie. Jednak praca zawodowa i hobby tego typu to mieszanka wyczerpująco-wybuchowa. Ale jestem zadowolona z efektu i mam nadzieję, że Wy też, bo właśnie dla Was ten kurs powstał. Zapraszam do podsumowania i pamiętajcie, że jestem otwarta na nowe propozycje i wyzwania żeby ułatwić i uprzyjemnić Wam naukę języka hiszpańskiego! ¡Hasta pronto

 

 

 

Czas teraźniejszy „bać się”. Ja boję się. Czas przeszły niedokonany „rozdzielać”. Ja rozdzielałam. Czas przyszły złożony, dokonany „kochać”. Dzieciaczki!

 

ESTA ES MI NUEVA CASA. PODSUMOWANIE 1/2 Z 50 LEKCJI


 

 

 

 

RODZAJNIK: LA CASA, EL GATO, LA PARED, UN LIBRO, UNOS AMIGOS

 

 

 

W języku hiszpańskim występuje rodzajnik określony i nieokreślony. Dopasowuje się on do rodzaju żeńskiego i męskiego oraz liczby pojedynczej i mnogiej. W języku hiszpańskim nie ma rzeczowników rodzaju nijakiego.

 

 

 

 

Esta es mi nueva casa. Podsumowanie z 50 lekcji/ szybkie podsumowanie gramatyki hiszpanskiej dla poczatkujacych/ darmowe lekcje jezyka hiszpanskiego online dla poczatkujacych gramatyka podsumowanie

 

 

 

Rodzajnik nieokreślony w liczbie mnogiej używamy wtedy, gdy chcemy wyrazić liczbę osób lub rzeczy w przybliżeniu. Unas i unos tłumaczymy jako około, mniej więcej, kilka lub kilku.

unos libros – kilka książek
unas amigas – kilka koleżanek

 

Pamiętajmy o tym, że rzeczowniki rodzaju żeńskiego, które zaczynają się akcentowanym – A lub – HA mają w liczbie pojedynczej rodzajnik męski – EL lub – UN, a w liczbie mnogiej już normalnie rodzajnik żeński – LAS, – UNAS. Bez tej modyfikacji rzeczowniki te sprawiałyby trudności w wymowie. 

 

EL ALA – skrzydło LAS ALAS – skrzydła
EL HAYA – buk LAS HAYAS – buki
EL ÁGUILA – orzeł ale LAS ÁGUILAS – orły
EL AVE – ptak LAS AVES – ptaki
EL ALMA – dusza LAS ALMAS – dusze
EL AGUA – woda LAS AGUAS – wody
EL HABA – bób LAS HABAS -bób

 

Rodzajnik określony rodzaju męskiego łączy się z przyimkami a i de:

 

A + EL = AL Voy al cine (Voy a+el cine)

DE + EL = DEL Vengo del cine (Vengo de+el cine)

 

ĆWICZONKA Z RODZAJNIKÓW:

 

rodzajnik określony ↓ 

 

ZADANIE 1: Artículos: el / la

ZADANIE 2: Artículos: el / la

ZADANIE 3: Artículos: el / la

ZADANIE 4: Artículos: el / la

ZADANIE 5: Escribe los artículos: el / la

ZADANIE 6: Elige la forma correcta

ZADANIE 7: Elige la forma correcta 2

ZADANIE 8: Elige la forma correcta 3

ZADANIE 9: Ejercicios: el, la, los, las

ZADANIE 10: Busca los artículos determinados (znajdź rodzajniki określone)

ZADANIE 11: Escribe: el, la, los, las

ZADANIE 12: Ejercicios: el, la, los, las.

ZADANIE 13: Preposición 'a’ + artículo

ZADANIE 14: Preposición 'de’ + artículo

 


rodzajnik nieokreślony

 

ZADANIE 1: Ejercicios: artículos un / una

ZADANIE 2: Ejercicios: artículos indefinidos

ZADANIE 3: Escribe los artículos: un / una

ZADANIE 4: Elige la forma correcta

ZADANIE 5: Elige la forma correcta 2

ZADANIE 6: Ejercicios: un / una / unos / unas

ZADANIE 7: Elige la forma correcta 3

ZADANIE 8: Escribe: un / una / unos / unas

ZADANIE 9: Escribe: un / una / unos / unas

ZADANIE 10: Ejercicios: un, una, unos, unas

ZADANIE 11: Ejercicios: un, una, unos, unas

ZADANIE 12: Un – una – unos – unas

 


 

rodzajnik określony VS nieokreślony

 

ZADANIE 1: Ejercicio 1: el / la / un / una

ZADANIE 2: Ejercicio 2: el / la / un / una

ZADANIE 3: Determinados e indeterminados – 1

ZADANIE 4: Determinados e indeterminados – 2

ZADANIE 5: Busca todos los artículos.

ZADANIE 6: Articles

ZADANIE 7: Masculin ou féminin ?

 


 

 

Uczniu, powiedz jedno zdanie. „Złodziej wszedł do domu, aby obrabować”. ¿Kto jest podmiotem? Nie wiem ponieważ był zakapturzony.

 

 

 

 

 

RZECZOWNIK: LA LUNA, EL SOL, LOS AMIGOS, LAS ESTRELLAS

 

 

 

Rzeczowniki w języku hiszpańskim są rodzaju męskiego lub żeńskiego, jak już wcześniej wspomnieliśmy rodzaj nijaki nie występuje.

 

Podstawowe zasady dotyczące rodzaju rzeczowników:

 

♦ Rzeczowniki zakończone na – O są zazwyczaj rodzaju męskiego: el perro (pies), el piso (mieszkanie), el amigo (przyjaciel).

♦ Rzeczowniki zakończone na – A są zazwyczaj rodzaju żeńskiego: la casa (dom), la maleta (walizka), la amiga (przyjaciółka).

♦ Rzeczowniki zakończone na – E lub na spółgłoskę mogą występować zarówno w rodzaju męskim, jak i żeńskim: el traje (garnitur), la leche (mleko), el viaje (podroż), la mujer (kobieta).

♦ Rzeczowniki zakończone na – DAD lub – ED są rodzaju żeńskiego: la verdad (prawda), la pared (ściana), la sed (pragnienie).

♦ Wyrazy zakończone na – CIÓN są rodzaju żeńskiego: la pasión (namiętność, pasja), la información (informacja), la lección (lekcja).

♦ Rzeczowniki określające osoby i zakończone na – ISTA mogą występować zarówno w rodzaju męskim, jak i żeńskim: el turista (turysta), la turista (turystka), el dentista (dentysta), la dentista (dentystka).

 

WYJĄTKI

la foto – zdjęcie
la radio – radio 
la mano – ręka
la moto – motocykl
el día – dzień
el programa – program
el problema – problem
el poeta – poeta

 

 

Tworzenie formy rodzaju żeńskiego

 

Przy tworzeniu formy rodzaju żeńskiego od jej męskiego odpowiednika częste są końcówki a, esa, isa, ina, triz.

el médico (lekarz) – la médica* (lekarka)
el traductor (tłumacz) – la traductora (tłumaczka)
el obrero (pracownik) – la obrera (pracownica)
el panadero (piekarz) – la panadera (piekarz – kobieta)
el rey (król) – la reina (królowa)
el actor (aktor) – la actriz (aktorka)

*Istnieje i jest dosyć powszechna forma la médico

 

Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników

 

Do wyrazów kończących się na samogłoskę dodajemy w liczbie mnogiej końcówkę – S, a do wyrazów kończących się na spółgłoskę dodajemy końcówkę – ES.

el perro – LOS PERROS
el ordenador – LOS ORDENADORES
la casa – LAS CASAS
el coche – LOS COCHES
la flor – LAS FLORES
la mujer – LAS MUJERES

 

 

 

ĆWICZONKA Z RZECZOWNIKÓW:

 

ZADANIE 1: Ejercicios: masculino y femenino

ZADANIE 2: Ejercicios: ¿un o una?

ZADANIE 3: Ejercicios: los animales

ZADANIE 4: Ejercicios: la comida 1

ZADANIE 5: Ejercicios: la comida 2

ZADANIE 6: Ejercicios: el género de los sustantivos

ZADANIE 7: Ejercicios: formación del género femenino.

ZADANIE 8: Ejercicios: el género en español.

ZADANIE 9: Formas irregulares del femenino.

ZADANIE 10: Ejercicios: identifica la forma masculina

ZADANIE 11: Ejercicios: identifica la forma femenina

ZADANIE 12: Ejercicios: el género en español.

ZADANIE 13: Ejercicios: elige la palabra correcta.

ZADANIE 14: Ejercicios: ¿masculino, femenino o común?

 

 

 

 

Pomóżcie złodziejowi!! Tak! Dlaczego go nie aresztuje? Przecinki, kobieto!!

 

 


 

 

 

PRZYMIOTNIK: GRANDE, PEQUEÑO, INTERESANTE, INTERNACIONAL

 

 

 

 

 

Przymiotnik w języku hiszpańskim zgadza się w liczbie i rodzaju z rzeczownikiem, który to opisuje.

 

He comprado una casa nueva. Kupiłem nowy dom.
Aquel gato es grande y negro. Tamten kot jest duży i czarny.
Aquellas gatas son pequeñas y blancas. Tamte kotki są małe i białe.
Están cayendo copos muy finos. Padają bardzo drobne płatki (śniegu).
Es un piso amplio y bonito. Jest to przestronne i piękne mieszkanie.
Ane es delgada y su hermano es gordo. Ane jest chuda, a jej brat gruby.

 

 

el chico simpático – la chica simpática

los chicos simpáticos – las chicas simpáticas

 

 

Jeśli przymiotnik w rodzaju męskim zakończony jest na – O, jego formę żeńską tworzymy, zamieniając końcówkę na – A. Liczbę mnogą tworzymy w ten sam sposób, jak liczbę mnogą rzeczowników.

 

Przymiotniki zakończone na – E lub spółgłoskę mają taką samą formę dla rodzaju męskiego i żeńskiego. Również liczbę mnogą tworzymy w ten sam sposób, jak liczbę mnogą rzeczowników. 

 

un chico grande – una chica grande

unos chicos grandes – unas chicas grandes

 

W języku hiszpańskim przymiotnik stoi zazwyczaj po rzeczowniku:

Es una casa vieja. To jest stary dom.

 

Przed rzeczownikiem stawiamy MUCHO (dużo), POCO (mało) oraz przymiotniki wchodzące w skład zwrotów powitalnych, pożegnalnych oraz życzeń:

Tengo mucho trabajo. Mam dużo pracy.
Hoy tengo poco trabajo. Dzisiaj mam mało pracy.
¡Buenos días! Dzień dobry
¡Felices fiestas! Wesołych Świąt

 

Niektóre przymiotniki skracają się przed rzeczownikiem rodzaju męskiego w liczbie pojedynczej:

Es un buen vino. To (naprawdę) dobre wino. BUENO
Es una gran sorpresa. To wielka niespodzianka. GRANDE
Es un mal estudiante. To (naprawdę) zły uczeń. MAL

 

 

STOPNIOWANE PRZYMIOTNIKÓW

 

Stopień równy:

TAN + PRZYMIOTNIK + COMO 
Es tan alto como yo. Jest tak wysoki jak ja.

IGUAL + DE + PRZYMIOTNIK + QUE
Es igual de alto que yo. Jest tak samo wysoki jak ja.

 

Stopień wyższy/niższy :

MÁS/MENOS + PRZYMIOTNIK + QUE
Es más alto que yo. Jest wyższy ode mnie.
Es menos alto que yo. Jest niższy ode mnie.

bueno (dobry) → mejor (lepszy)
grande (duży) → más grande (większy)
grande (duży) → mayor (starszy)
malo (zły, niedobry) → peor (gorszy)
pequeño (mały) → más pequeño /menor (mniejszy / młodszy)

 

Stopień najwyższy:

EL/LA MÁS + PRZYMIOTNIK 

Soy la más alta. Jestem najwyższa.
Es el más grande de todos. On jest największy ze wszystkich.

 

 

ĆWICZONKA Z PRZYMIOTNIKÓW:

 

ZADANIE 1: CONTRARIOS 1

ZADANIE 2: Ejercicios: adjetivos opuestos

ZADANIE 3: CONTRARIOS 2

ZADANIE 4: Ejercicios: adjetivos opuestos

ZADANIE 5: CONTRARIOS 3

ZADANIE 6: Ejercicios – palabras opuestas

ZADANIE 7: Ejercicios – palabras opuestas 2

ZADANIE 8: Adjetivos – 1

ZADANIE 9: Ejercicios: opuestos

ZADANIE 10: Adjetivos – 3

ZADANIE 11: Adjetivos – 4

ZADANIE 12: Adjetivos: contrarios 1

ZADANIE 13: Adjetivos: contrarios 2

ZADANIE 14: Une cada adjetivo con su contrario

ZADANIE 15: Une cada adjetivo con su contrario

 

 

 

Ocalać mnie! Zje mnie! Ocalać mnie! Nie ruszymy się jeśli nie stworzysz poprawnie trybu rozkazującego! Niech powtórzy za mną: „sal-vad-me”!

 

 


 

 

 

 

PRZYSŁÓWEK: BIEN, MAL, SEGURAMENTE

 

 

 

 

Przysłówki odnoszą się do czasowników, przymiotników, innego przysłówka lub całego zdania, natomiast przymiotniki opisują tylko rzeczowniki. 

W języku hiszpańskim przysłówki są nieodmienne. 

Przysłówki zakończone na – MENTE to przysłówki sposobu. Tworzymy je od przymiotników dodając końcówkę – mente do żeńskiej formy przymiotnika:

lento (wolny) – lentamente (wolno)
terrible (straszny) – terriblemente (strasznie)
fácil (łatwy) – fácilmente (łatwo)

 

Podział przysłówków

 

Sposobu, czyli określają sposób wykonywania danej czynności: bien (dobrze), mal (źle), regular (regularnie), mejor (lepiej), peor (gorzej)

Czasu, przysłówki te wyrażają czas, w jakim odbywa się określone wydarzenie: antes (wcześniej), hoy en día (w dzisiejszych czasach), temprano (wcześnie), a menudo (często), tarde (późno), ayer (wczoraj)

Miejsca: aquí (tutaj), ahí (tu – dalej), allí (tam), również: arriba (na górze), abajo (na dole), adelante (naprzód), atrás (do tylu), delante (przed), detrás (za)

Ilości, przysłówki te są identyczne z zaimkami nieokreślonymi. Jako przysłówki są one nieodmienne. Algo (coś), mucho (dużo), menos (mniej), tan (tak), poco (mało), nada (nic), muy (bardzo)

Twierdzenia i przeczenia: (tak), no (nie), también (też), tampoco (też nie)

Wątpliwość: tal vez, quizá, a lo mejor, acaso = być może

 

 

ĆWICZONKA Z PRZYSŁÓWKÓW:

 

ZADANIE 1: Adverbios de lugar

ZADANIE 2: Ejercicios: encima, dentro, debajo

ZADANIE 3: Test 1: ¿ dónde está el gato?

ZADANIE 4: ¿Dónde están las aves?

ZADANIE 5: Adverbios de lugar

ZADANIE 6: Ejercicios: adverbios de lugar

ZADANIE 7: Ejercicios: ubicaciones – posiciones

ZADANIE 8: Señala el adverbio de lugar

ZADANIE 9: Adverbios de frecuencia

ZADANIE 10: Adverbios de frecuencia 2

ZADANIE 11: Elige el adverbio adecuado

ZADANIE 12: Ejercicios: escribe los adverbios

ZADANIE 13: Señala el adverbio de tiempo

ZADANIE 14: Señala el adverbio de modo

ZADANIE 15: Señala el adverbio de cantidad

ZADANIE 16: Afirmación, negación, duda

 

 


 

 

Jaki to będzie czas… „Jak będę duży to znajdę prace”? Czas przyszły niepewny!

 


LICZEBNIKI: UNO, DOS, TRES, PRIMERO, SEGUNDO

 

 

 

 

ZADANIE 1: Números: 1 – 10

ZADANIE 2: 1- 10 Ejercicios: imagen – palabra

ZADANIE 3: 1-10 Ejercicios: audio e imágenes

ZADANIE 4: 1-10 Ejercicios: escucha y busca el número.

ZADANIE 5: Números: 11 – 20

ZADANIE 6: 11-20 Ejercicios: imagen – palabra

ZADANIE 7: 11-20 Ejercicios: audio e imágenes

ZADANIE 8: 11-20 Ejercicios: escucha y busca el número.

ZADANIE 9: 11-20 Ejercicios: ordenar los números

ZADANIE 10: Números 10-100

ZADANIE 11: Decenas: 10 -100

ZADANIE 12: Ejercicios: ordenar 10 – 100

ZADANIE 13: Escribe las decenas

ZADANIE 14: Números 1-100 UNIR

ZADANIE 15: Ejercicios: escucha y une 1-100

ZADANIE 16: Ordinales: 1º – 10º

ZADANIE 17: Ordinales 1-10 imagen-palabra

ZADANIE 18: Ejercicios: los números ordinales

 

 

Niech się nie martwią, nawet jeśli jesteście liczbami pierwszymi (números primos, primo=kuzyn), wasze dzieci nie muszą być opóźnione.

 

 


GODZINY: LA UNA, LAS DOS, LAS CINCO MENOS CINCO

 

 

 

 

 

Podawanie godziny w języku hiszpańskim.

 

 

ZADANIE 1: Ejercicios: en punto, cuarto, media

ZADANIE 2: Ejercicios: en punto, cuarto, media 2

ZADANIE 3: Ejercicios: en punto, cuarto, media 3

ZADANIE 4: Las horas 1 – el reloj

ZADANIE 5: Reloj digital

ZADANIE 6: Reloj digital: audio

ZADANIE 7: Decir las horas en español.

ZADANIE 8: Las horas 2 – el reloj

 

 

 

Bezwstydniku! Mam nadzieje, że masz dobry powód żeby wrócić o 6 nad ranem! Tak moja miłości… śniadanie!!!

 

 

COLORES: ROJO, AZUL, VERDE, NEGRO

 

PODSTAWOWE KOLORY HISZPANSKI/ JEZYK HISZPANSKI DLA POCZATKUJACYCH DARMOWE LEKCJE ONLINE - ¿CUÁNTO CUESTA? ZAKUPY, SKLEPY I PODSTAWOWE SLOWNICTWO HISZPANSKIE PODSTAWOWE KOLORY HISZPANSKI/ JEZYK HISZPANSKI DLA POCZATKUJACYCH DARMOWE LEKCJE ONLINE - ¿CUÁNTO CUESTA? ZAKUPY, SKLEPY I PODSTAWOWE SLOWNICTWO HISZPANSKIE

 

ZADANIE 1: Los colores – 2

ZADANIE 2: Ejercicios: imagen – palabra

ZADANIE 3: Ejercicios: audio e imágenes

ZADANIE 4: Colores – audio

ZADANIE 5: Ejercicios: audio e imágenes

ZADANIE 6: Ejercicios de vocabulario – COLORES

ZADANIE 7: Ejercicios de vocabulario – COLORES 2

ZADANIE 8: ¿De qué color son?

ZADANIE 9: Escribe las letras que faltan

ZADANIE 10: Ejercicios: escucha y escribe

 

 

¡Hola! ¿Qué tal?

Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami? Zapisz się do Newslettera 😎

Nie spamujemy! Polityka Cookie i Prywatnosci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments