12 podstawowych zastosowań "subjuntivo".Subjuntivo hiszpanski dla poczatkujacych online. Tryb laczacy hiszpanski subjuntivo.

12 podstawowych zastosowań „subjuntivo”. Dzisiaj zapoznamy się z trybem łączącym „subjuntivo”. Nie ma on odpowiednika w języku polskim, natomiast w języku hiszpańskim pełni on niezwykle ważną rolę. Tryb łączący „subjuntivo” służy do wyrażania pragnień, rozkazów, możliwości, opinii, dwuznaczności oraz do opisania sytuacji, które jeszcze nie miały miejsca. Dzięki „subjuntivo” możemy lepiej zrozumieć co rozmówca chce nam przekazać. „Subjuntivo” mówi nam czy nasz ktoś się waha, może nie jest pewny czegoś, lub podaje coś w wątpliwość. Używa się tego trybu w hiszpańskim bardzo często i jest on ważny do przestudiowania. ¡A por ello!

v

c

 

Według OECD edukacja w Hiszpanii znajduje się na samym końcu listy w całej Europie.

Wstyd mi za to, że dziś żaden uczeń nie wie, kim był Cervantes.
Ej! Stop tam! Mały powiedz dziadkowi, kim był Cervantes.
Pilotem KTM pochodzącym z Cambrils, mistrzem świata Enduro po raz trzeci z rzędu.

Żyjemy w czasach, w których Cervantes ściga się na motocyklach, a Leonardo utonął na Titanicu.

b

n

12 PODSTAWOWYCH ZASTOSOWAŃ „SUBJUNTIVO”


B

G

Tryb „subjuntivo” można nazwać trybem „nierzeczywistości” lub „niepewności”. Jest absolutnie niezbędny w wielu hiszpańskich zdaniach podrzędnych i zarówno w języku mówionym, jak i pisanym jego funkcja jest niezwykle istotna. 

b

n

Do czego służy SUBJUNTIVO?

l

k

„SUBJUNTIVO” służy do lepszego zrozumienia oraz wyrażenia tego, co chcemy powiedzieć. Trybu tego używamy, aby przedstawić tę samą sytuację na dwa różne sposoby.

Quiero que confíes en mí. → pragnienie, życzenie, prośba (subjuntivo)
¡Tienes que confiar en mí! → rozkaz 

n

m

– PRESENTE DE SUBJUNTIVO –

p

h

j

Formy „subjuntivo” są identyczne z formami przeczącymi trybu rozkazującego, które tworzone są właśnie od „subjuntivo”. Ponadto wszystkie regularne formy „subjuntivo” tworzone są podobnie do formy czasu teraźniejszego trybu oznajmującego. W czasownikach kończących się na -AR „a” przechodzi w „e„, a w tych, które kończą się na -ER i -IR „e” oraz „i” przechodzą w „a„:

b

n

ESTUDIAR – uczyć się (memorizar una materia) Presente Indicativo – Presente Subjuntivo

yo estudio – yo estudie
tú estudias – tú estudies
él/ella/usted estudia – él/ella/usted estudie
nosotros,-as estudiamos – nosotros,-as estudiemos
vosotros,-as estudiáis – vosotros,-as estudiéis
ellos/ellas/ustedes estudian – ellos/ellas/ustedes estudien

n

m

APRENDER – uczyć się (adquirir un conocimiento) Presente Indicativo – Presente Subjuntivo

n

yo aprendo – yo aprenda
tú aprendes – tú aprendas
él/ella/usted aprende – él/ella/usted aprenda
nosotros,-as aprendemos – nosotros,-as aprendamos
vosotros,-as aprendéis – vosotros,-as aprendáis
ellos/ellas/ustedes aprenden – ellos/ellas/ustedes aprendan

j

k

DESCUBRIR – odkrywać (manifestar algo oculto) Presente Indicativo – Presente Subjuntivo

k

yo descubro – yo descubra
tú descubres – tú descubras
él/ella/usted descubre – él/ella/usted descubra
nosotros,-as descubrimos – nosotros,-as descubramos
vosotros,-as descubrís – vosotros,-as descubráis
ellos/ellas/ustedes descubren – ellos/ellas/ustedes descubran

m

n

g

 

Malutka ,ile zostało do końca tego 2020?

4 miesiące babciu… i już po raz piąty mnie o to pytasz.

s

w

4 FORMY SUBJUNTIVO

m

j

PRESENTE: Necesito que me AYUDES.

PRETÉRITO PERFECTO: Es genial que HAYAS ACABADO ya tus estudios.

PRETÉRITO IMPERFECTO: Me gustaría que me CONTARAS toda la verdad.

PRETÉRITO PLUSCUAMPERFECTO: Si lo HUBIERA SABIDO antes, te lo habría dicho.

m

j

ZASTOSOWANIE TRYBU SUBJUNTIVO

N

H

Tryb „subjuntivo” jest przede wszystkim używany do wyrażenia subiektywnego punktu widzenia:

Vergüenza me da que hoy ningún escolar SEPA quien era Cervantes.

v

c

12 USOS DE SUBJUNTIVO

N

→ SUBJUNTIVO używamy z przysłówkami wskazującymi wątpliwość, możliwość lub prawdopodobieństwo:

QUIZÁ, TAL VEZ, POSIBLEMENTE, PROBABLEMENTE

Tal vez mañana VENGA.
Quizá VAYAMOS a la playa.
Posiblemente mis padres me VISITEN el fin de semana.
Probablemente no me DE tiempo acabarlo.

h

→ Z czasownikami/wyrażeniami wskazującymi wątpliwość, możliwość lub prawdopodobieństwo:

ES POSIBLE, ES PROBABLE, DUDAR, NO ESTAR SEGURO DE

Es posible que lo HAGA.
Dudo que tu ex VENGA a visitarte.
No estoy segura de que lo PODAMOS hacer.

g

→ Trybu łączącego używamy z czasownikami/wyrażeniami wskazującymi pragnienie lub nadzieję:

QUERER, ESPERAR, DESEAR

Espero que lo HAYAS pasado muy bien.
Te deseo que TENGAS mucha suerte.
Quiero que me AYUDES.

s

→ SUBJUNTIVO używamy z czasownikami wyrażającymi prośbę:

ROGAR, PEDIR, NECESITAR

Te ruego que NO LO HAGAS.
¿Me estas pidiendo que TRABAJE más?
¿Necesitas que te AYUDE?

a

→ Używamy SUBJUNTIVO, aby bezpośrednio wyrazić pragnienie lub życzenie

¡Que te MEJORES!
¡Que DUERMAS bien!
¡Que SEÁIS felices!
Baardzo często używa się tych zwrotów 😉

q

OJALÁ oby!

Ojalá LLUEVA mañana.
Ojalá TENGAS suerte.

r

→ Używamy SUBJUNTIVO z czasownikami, które wskazują gusta, opinie lub uczucia:

GUSTAR, PREFERIR, ENCANTAR, ODIAR, LAMENTAR, SENTIR, SOPORTAR

Me ha gustado que lo HAYAS HECHO.
Prefiero que no le LLAMES.
Nos encanta que HAGA tanto sol.
Odio que la gente GRITE.
Lamento que HAYA OCURRIDO esto.
Siento que no PUEDAS venir.
No soporto que me HABLES así.

h

¡Qué + rzeczownik/przymiotnik!

¡Qué lástima que no VENGÁIS! 
¡Qué bien que ya lo HAYAS HECHO!
¡Qué increíble que TE ATREVAS hacer esto!
¡Qué maravillosos que no te HAYAS PERDIDO!

v

→ SUBJUNTIVO używamy z czasownikami wskazującymi nakaz, pozwolenie lub zakaz

ORDENAR, PEDIR, PROHIBIR, PERMITIR

Mi madre me ordena que LIMPIE todos los días.
¿Me estás pidiendo que te HAGA un favor?
Te permito que FUMES aquí.
Te prohíbo que FUMES aquí. ¡Vete a otro sitio!

a

→ Użyjemy SUBJUNTIVO po czasownikach/wyrażeniach, które maja za zadanie doradzić:

ACONSEJAR, RECOMENDAR, ES MEJOR, ES BUENO, ES CONVENIENTE

Te aconsejo que le LLAMES.
Os recomiendo que COMÁIS más fruta.
Es mejor que no lo HAGÁIS.
No es bueno que te ESTRESES tanto.
Es conveniente que te TOMES algún tipo de suplementación.

l

→ po „PARA QUE

He llamado a mi prima para que me AYUDE con la mudanza.
Me he levantado pronto para que no te QUEJES.

h

→ “ES+PRZYMIOTNIK/RZECZOWNIK+QUE…

ES IMPORTANTE, INTERESANTE, NECESARIO, DIVERTIDO, CURIOSO, LÓGICO, NATURAL, GENIAL, UNA BARBARIDAD, UNA PENA, UNA LÁSTIMA…

Es importante que LEAMOS más.
Es interesante que no SEPAS ni leer ni escribir. ¿Cómo es posible?
Es lógico que lo TENGAS que hacer tú.
Es una pena que todo se HAYA TERMINADO así.
Es una lástima que te TENGAS que ir.
Es necesario que HAGAMOS ejercicio todos los días.

j

k

 

A ten kto nie zrozumiał, niech podniesie rękę.


No dalej Manolito, czego nie zrozumiałeś?


Od marca do chwili obecnej nic.

¡Hola! ¿Qué tal?

Chcesz być na bieżąco z nowymi wpisami? Zapisz się do Newslettera 😎

Nie spamujemy! Polityka Cookie i Prywatnosci.

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments